Els aniversaris a l'escola bressol.
Any rere any ens plantegem COM celebrem els aniversaris dels infants a l’escola bressol, el perquè del que fem i com ho viuen els nostres infants, tant els protagonistes com la resta de grup.
Depenent del moment evolutiu de l’infant podem dir que hi ha una consciència o una altra del que estem fent, i una festa d’aniversari al grup dels petits no té res a veure amb una festa d’aniversari al grup dels grans. És per aquest motiu que mica en mica hem deixat de fer festes d’aniversari a les aules del més petits de la casa ja que no es viu de la forma que els adults creiem, i sovint, és motiu d’alteracions de ritmes de son i joc que no aporten sinó que resten al nostre dia a dia a l’aula.
El gran dubte que teníem com a equip educatiu era com el vivien els més grans de l’escola. I trobar una fórmula que faci sentir còmodes a tots i totes és complicat, no es viu igual una mateixa celebració durant el primer mes d’escola (que encara estem en plena adaptació) que a final de curs. No es viu igual amb un grup de 15 infants que amb 20. No és viu igual per aquell infant que li encanta ser el centre d’atenció que per aquell que prefereix viure les experiències des d’una distància prudencial. Tampoc és fàcil celebrar un aniversari d’un infant que ha fet els anys quan tenim l’escola tancada, o celebrar-lo al cap de dos dies perquè el ritme del dia del seu aniversari no ens ha permès poder-lo fer quan “tocava”. Després de donar-hi moltes voltes i procurar tenir com a centre de decisió els infants, vam creure que el més important era viure-ho de forma natural. Fluir durant el dia, i deixar que l’infant ens demani si vol o no la corona, si vol posar música i ballar o si vol que expliquem un conte tots junts sense donar-hi més voltes. El com vivim el nostre dia de l’aniversari dependrà molt del caràcter, el moment i les ganes de cada persona, i en aquest aspecte n’hem d’aprendre molt dels infants que no hi posen filtres ni expectatives impostades sinó que viuen el moment com el senten.
A l’escola bressol celebrem els aniversaris? Doncs sí!! I tant!! felicitem a l’infant i si li ve de gust cantem “moltes felicitats” plegats però no ens cal massa res més, ja que en definitiva el més important és que cada persona gaudeixi el dia com li agrada i es senti còmode. Promoure l’auto coneixement en aquests moments quotidians és molt bona feina, i cal saber què volem i què no i ajudar als nostres infants a expressar-ho.
Quan parlem de respectar la individualitat ens referim a aquestes petites activitats del dia a dia. I quan parlem de viure en comunitat, també ens referim a aquests mateixos moments. I la màgia és trobar-hi l’equilibri.